خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/18 - 19:56
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل

رئیس مجلس تاجیکستان از خانه نوآوری و فناوری ایران بازدید کرد؛ انعقاد تفاهم نامه همکاری علمی و فناوری

رستم امامعلی رئیس مجلس ملی تاجیکستان و هیات پارلمانی همراه عصر امروز از خانه نوآوری و فناوری ایران واقع در نمایشگاه بین المللی تهران بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه‌ ملت، رستم امامعلی رئیس مجلس ملی تاجیکستان که صبح امروز در رأس هیاتی پارلمانی وارد تهران شده بود، از خانه نوآوری و فناوری ایران واقع در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران بازدید کرد.



روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در دیداری که بعد از بازدید هیات پارلمانی تاجیکستان از این نمایشگاه برگزار شد، ضمن خوشامدگویی گفت: ما معتقدیم تاجیکستان به دلیل قرابت فرهنگی، ادبی و تاریخی یکی از نزدیک ترین کشورها به ما است.



وی با اشاره به پیوند ناگسستنی بین مردم ایران و تاجیکستان، ادامه داد: ما می توانیم در حوزه علم و فناوری که اکنون محل رقابت بسیاری از کشورها است، همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشیم.



دهقانی با بیان اینکه ایران توانست در حوزه همکاری علم و فناوری در سال 1398 به صادرات 600 میلیون دلاری در این حوزه دست یابد، افزود: متاسفانه این عدد در سال 2021 به دلیل کرونا کاهش یافت اما در سال 2022 مجددا به 600 میلیون دلار رسید و این عدد در حال حاضر پیشرفت بسیار خوبی پیدا کرده است.



وی با اشاره به ظرفیت ایران و تاجیکستان در حوزه های کشاورزی، غذا و معدن بر اهمیت همکاری دو کشور در زمینه علم و فناوری تاکید کرد.



معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اضافه کرد: همکاری در حوزه علم و فناوری بین کشورها اهمیت بسیاری دارد و اکنون این فرصت بین ایران و تاجیکستان وجود دارد. ما می توانیم محصول مشترک در این حوزه تولید کرده و استفاده کنیم.



دهقانی با اشاره به جمعیت جوان تاجیکستان، گفت: 90 درصد تجهیزات آزمایشگاه های علمی ما در داخل تولید می شود که می توان از این ظرفیت به درستی استفاده کرد.



وی تصریح کرد: ما قوانین پیشرفته ای در این حوزه از جمله معافیت های مالیاتی، کمک به سرمایه گذاری و ... داریم که این قوانین موجب رونق در این حوزه ها شده است.



بر اساس این گزارش رستم امامعلی رئیس مجلس ملی تاجیکستان در این نشست دستاوردهای ایران در این حوزه را مناسب دانست و گفت: در حال حاضر ایران توانسته بسیاری از محصولاتی که مردم باید از اروپا خریداری می کردند را تولید کند.



وی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری بین دو کشور، تصریح کرد: امیدواریم حجم این تجارت در سال های آینده بیشتر شود.



همچنین مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران در این نشست، با اشاره به ضوابط تجاری دو کشور، بر ضرورت صدور خدمات فنی و مهندسی و همچنین محصولات دانش بنیان تاکید کرد و افزود: ما می توانیم همکاری های مناسبی در زمینه دانش بنیان ها و صدور خدمات فنی و مهندسی با یکدیگر داشته باشیم.



بر اساس این گزارش در پایان این نشست روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و رستم امامعلی رئیس مجلس ملی تاجیکستان تفاهم نامه همکاری علمی و فناوری را به امضا رساندند./



پایان پیام

  • کد خبر : 374309
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار